A gyermek fejlődése
Mindenekelőtt érdemes tisztázni: minden gyermek fejlődése egyéni ütemben zajlik, amit sok körülmény összessége határoz meg. Az alábbi fejlődési szakaszok minden területen az átlagot mutatják, papírforma szerint fejlődő gyermek azonban gyakorlatilag nem létezik. Ne ijedjen meg tehát, ha az Ön gyermeke bármely területen elmaradást mutat, valószínűleg másban előbbre jár társainál.
Megkésett fejlődésről akkor beszélünk, ha a lemaradás jelentős, 1 évet meghalad. Ebben az esetben érdemes a gyermeket szakemberhez vinni, s szükség esetén külön fejlesztő terápiában részesíteni.
A gyermek fejlődésének legfontosabb állomásai:
- újszülött: mozdulatai reflex-szerűek, sírással kommunikál, fontos számára a szemkontaktus és a testközelség, emberi hangra figyel
- 2-3 hónapos: mozdulatai koordináltabbak, kifejező sírás, gügyögés, szociális mosoly, figyelem a környezetére
- 4-5 hónapos: fejét emeli, forog, igényli a vele való foglalkozást, "beszélget", mozgó tárgyat vagy személyt szemével kíséri, apró tárgyakat a kezébe vesz, lábujjait szopogatja, megkezdődik a fogzás
- 6-7 hónapos: felüléssel, kúszással próbálkozik, egyre több hangot ejt, szótagokat mond, mindennel játszik, sok mindent megért, saját nevére felfigyel
- 8-9 hónapos: kúszik-mászik, felállással próbálkozik, gyorsan közlekedik, mindent kinyit, kipakol, 2 ujjal fog, első egyszerű szavait kimondja (mama, papa, nem, pápá, dádá), kiabál, tapsok, integet, mindenkit utánoz
- 10-12 hónapos: feláll, megteszi első lépéseit, naponta bővül a szókincse, bújócskázik, szereti a mesét, hangulatváltozások jellemzik, domináns oldala kezd alakulni
- 18 hónapos: egyedül jár, 1-2 szavas mondatokat mond, nagymértékű szókincsfejlődés kezdete, "Mi ez?"-korszak, kíváncsi, utasításokat végrehajt, szeret pakolni, építeni, labdázni, próbál egyedül enni, öltözni, önálló akarata alakulóban
- 2 éves: hiszti, "dackorszak", 2 szavas mondatok, nyelvtani hibák, mondókát, éneket mond, finommotorikus mozgások fejlődése (épít, rajzol, egyedül eszik, kirakózik), szobatisztaságra kezd figyelni
- 2,5 éves: ugrál, fél lábon áll, hosszabb ideig lefoglalja magát, napközben szobatiszta
- 3 éves: 3 kerekű biciklit hajt, lépcsőzik, lábujjhegyen megy, egyszerű vonalrajzot készít, folyamatosan kérdez, "Miért?"-korszak, társaival is kezd játszani, osztozkodni, teljesen szobatiszta
- 4 éves: mozgása egyre összerendezettebb, egyszerű emberrajzot készít, beszéde idegenek számára is érthető, önállóan ellátja magát, érti a "jó" és a "rossz" fogalmát, akaratos
- 5 éves: mozgása rendezett, mászik, szalad, fél lábon áll és ugrál, lépcsőzik, biciklizik, hintázik, finommotorikája is finomodik, apróbb tárgyakkal ügyesen játszik (legó, gyöngy, pötyi), szókincse egyre bővül, színesedik, nyelvtani kifejezőképessége egyre fejlettebb, beszéde érthető, összefüggő, minden hangot tisztán ejt, rajzai felismerhetőek, barátkozik, kialakul a szabálytudata
- 6 éves: teste átalakul, arányai megváltoznak, önálló, feladattudata alakul, szeret tanulni, minden területen finom minőségi változások jellemzik
- 7 éves: testileg, lelkileg, értelmileg, érzelmileg megérett az iskolára
"Mosolyogj a világra, s a világ is mosolyogni fog rád!"